2017-09-17

Linnea Dunne – Lagom: A svéd életstílus, amely kiegyensúlyozottá tesz

FÜLSZÖVEG: „Lagom, azaz "nem túl kevés, nem túl sok – éppen elég”. 
Az anyagi világon túllépve a jelentés egyre kifinomultabbá válik, a társas viszonyok szabályainak tökélyre fejlesztésére is utal. Lagom az, ha elfogadjuk egy barátunk meghívását, hogy nála töltsük a hétvégét, de ágyneműt viszünk magunkkal, hogy praktikus autót veszünk, nem pedig a legmenőbbet, vagy hogy pusztán a maradékokból ütjük össze a vacsorát, mivel a pazarlás bűn…

Érdemes a lagom életmód mellett dönteni, mert:

– környezettudatosabbá válhatsz 
– egészségesebb egyensúlyt tarthatsz munka és szabadidő között 
– megszabadulhatsz az otthonodat ellepő felesleges holmiktól 
– tudatosabb fogyasztóvá válhatsz 
– szeretetteljesebb emberi kapcsolatokat építhetsz 
– élvezheted a svéd táplálkozás előnyeit 
– megtanulhatod az önellátó gazdálkodás fortélyait 
– több időt tölthetsz a természetben sporttal, kirándulással… 
…egyszóval boldogabb és kiegyensúlyozottabb életet élhetsz!

INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Kossuth Kiadó Zrt. 
Oldalak száma: 160
Borító: CÉRNAFŰZÖTT, KEMÉNYTÁBLÁS
Súly: 374 g
ISBN: 9789630989589
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2017 
Illusztráció: SZÍNES KÉPEKKEL
Fordító: Kiss Gábor

SZERINTEM: A dán Hygge után nem is volt kérdés, hogy nagyon érdekel a svéd Lagom, hiszen mindig is inkább "svédes" voltam, a dánokat nem tudom hová tenni azon kívül, hogy ugyan úgy tetszik a skandináv minimalizmus, és csodaszép országuk van. Na de a svédek! Véleményem szerint ők adták a legtöbbet a világnak a három skandináv nép közül, és ezen dolgok nagy részét ez a picike (igen, kisebb, mint a Hygge, rettentő könnyű magunkkal vinni, és mondjuk tömegközlekedésen olvasni) könyv fel is tárja.

Kezdetnek rögtön választ kapunk arra, hogy mit is jelent a lagom, noha ez egy lefordíthatatlan szó – csak úgy, mint a hygge, a fika, a lördagsgodis, vagy a fredagsmys –, és erre az egészre még törvény is van! (Jante-törvény)



Az alapvető dolgokon túl nekem nagyon tetszett, hogy recepteket is megosztott az írónő, például van egy teljes kiőrlésű magvas rozskenyér, azt egyszer mindenképpen szeretném kipróbálni. Továbbá a glögg és a kanelbulle receptje is szerepel a Lagomban, és jaj, ezeknek annyira örülök! Nyilván nagyon egyszerű megoldásként el tudok metrózni az IKEÁ-ba, mert hogy kanelbulle mindig, glögg pedig ősszel-karácsony előtt kapható, de ez nem olyan. És ha már ilyen szívmelengető dolgokról van szó, akkor külön kiemelném a loppist, amire nagyon szerettem járni, és amit egy magyarnak elmagyarázni olyan, hogy rohamosan veszít az értékéből. Lagom dolog volt, amikor a Täby loppison találtam magamnak egy maxiruhát, vagy amikor úgy döntöttem, hogy úgy 5 koronáért mindenképpen kell nekem egy plüss tengerész rozmár :)

Tulajdonképpen ez A nagyon svéd könyv, amiben szerencsére nem akarnak görcsösen lefordítani mindent, és amiben tényleg olyan dolgoktól is szó esik, ami az én szívemet is megmelengette, hogy legutoljára ott kint tudtam teljes természetességgel olvasni-beszélni róla.


Összességében nem teljes ez a kis kötet, példának okáért hol marad belőle mondjuk a Kent? Szerintem ha van a zenében olyan, ami lagom és/vagy boldogság, és tipikus svéd, az a Kent. Elképzelni sem tudnék olyan tipikus svéd délutánt/estét, amikor nem csendül fel legalább egy dal tőlük. Maga a kiadás nekem nagyon tetszett, mert kisebb, mint egy átlagos könyv, de pont ezért utazás közben is nagyon egyszerűen lehet forgatni, és a táskát sem béleli ki kizárólagosan.

Nekem nem mondott túl sok újat, így ebből a szempontból inkább a merengés és a mosolygás volt a fő számomra, viszont aki soha nem volt még Svédországban, és nem is igazán ismeri őket, annak azt hiszem, hogy lebilincselő élmény lehet megismerkedni a svéd minimalizmussal. Hiánypótló kötet, örülök, hogy kiadásra került!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)